Εκπαίδευση στη
Συγχώρηση
Υπεύθυνη Προγράμματος: Δρ. Πέλη Γαλίτη
Τμήμα
Παιδαγωγικής Ψυχολογίας
Πανεπιστήμιο
του Wisconsin- Madison, U.S.A
Λειτουργία του προγράμματος στην Ελλάδα από το 2014. Κατά
το σχολικό έτος 2018-2019 σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
Θεσσαλονίκης.
Η
εκπαίδευση στη συγχώρηση:
- Ελαττώνει τον θυμό στους μαθητές
- Αυξάνει τη συνεργασία στη σχολική τάξη
- Μπορεί να βοηθήσει στη σχολική επίδοση
Επιπλέον δυνατότητες για τους μαθητές των σχολείων που
συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι η επικοινωνία με ηλεκτρονικά μέσα και με skype με μαθητές άλλων χωρών που υλοποιούν το πρόγραμμα.
Γενικές πληροφορίες σχετικά με τη συγχώρηση
Ορισμός της συγχώρησης- Η συγχώρηση αφορά στη θέληση να εγκαταλείψει κάποιος τη
μνησικακία, αρνητική κριτική και αρνητική συμπεριφορά απέναντι σε κάποιον που άδικα
τον τραυμάτισε, ενώ παράλληλα υιοθετεί ιδιότητες συμπόνοιας, γενναιοδωρίας
ακόμα και αγάπης προς το πρόσωπο που τον
αδίκησε.
Βασικές
έννοιες σχετικά με την πρακτική της συγχώρησης.
1. Η συγχώρηση εμφανίζεται σε ένα πλαίσιο προσωπικής και
άδικης βλάβης.
2. Η συγχώρηση είναι μια επιλογή που κάνει κάποιος για τον ίδιο του τον εαυτό. Μπορεί
κάποιος να εκπαιδευτεί σχετικά με τη διαδικασία της συγχώρησης, αλλά κανείς δεν
μπορεί να εξαναγκαστεί να συγχωρήσει.
3. Η συγχώρηση και
η δικαιοσύνη δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες. Έτσι, κάποιος μπορεί
προσωπικά να συγχωρήσει, και ο δράστης παράλληλα να τιμωρηθεί.
4. Συγχώρηση και
συμφιλίωση δεν είναι το ίδιο. Η συγχώρηση είναι μια αρετή. Η συμφιλίωση
είναι μια στρατηγική συμβιβασμού, όπου δύο ή περισσότερα άτομα βρίσκονται ξανά
μαζί με αμοιβαία εμπιστοσύνη. Κάποιος μπορεί να συγχωρήσει χωρίς να γίνει
φίλος, ιδίως όταν δεν υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη και ασφάλεια.
5. Η συγχώρηση δεν
είναι το ίδιο με τη λήθη, την δικαιολογία, την παράβλεψη ή την αμνήστευση.
6. Παρόλο που μια «συγγνώμη»
διευκολύνει τη συγχώρηση, δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη δυνατότητα της
συγχώρησης.
7. Η συγχώρηση βοηθά τους μαθητές να αυξήσουν την ενσυναίσθηση και την μεταξύ τους επικοινωνία. Η
συγχώρηση ελαττώνει τον θυμό και
δίνει στους μαθητές περισσότερη ενέργεια και συγκέντρωση στη σχολική επίδοση.
Εκπαίδευση στη
Συγχώρηση στα σχολεία της Ελλάδας.
Αξιολόγηση του προγράμματος της συγχώρησης από
εκπαιδευτικούς σε σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πελοποννήσου
(Κόρινθος και Ναυπλιο).
- το 95% των εκπαιδευτικών
απάντησε ότι οι μαθητές μείωσαν τον θυμό τους και αύξησαν τη συνεργασία μεταξύ
τους, ως αποτέλεσμα της διδασκαλίας του προγράμματος της συγχώρησης
- το 78% των εκπαιδευτικών παρατήρησαν ότι οι μαθητές αύξησαν τη συνεργασία μεταξύ τους ως
αποτέλεσμα της μάθησης για τη συγχώρηση
- Το 72% δήλωσε ότι οι
μαθητές βελτιώθηκαν επίσης και στα
μαθήματά τους,
- 98% δήλωσε ότι η
διδασκαλία της συγχώρησης τους βοήθησε προσωπικά να βελτιωθούν ως εκπαιδευτικοί και να δουν τους μαθητές μέσα από ένα
θετικό πρίσμα
- 97% τους βοήθησε προσωπικά
να μπορούν να συγχωρούν τους άλλους
και να βελτιωθούν ως άτομα
- 77% των
εκπαιδευτικών πιστεύουν ότι οι τάξεις
τους στο σύνολο λειτουργούν καλύτερα ως αποτέλεσμα της εκπαίδευσης στη
συγχώρηση
- Το 100% των καθηγητών
πιστεύει οτι οι μαθητές ευχαριστήθηκαν
με τη διδασκαλία του μαθήματος
- Στο σύνολο, 96% των
εκπαιδευτικών απάντησαν θετικά σε σχέση με την επίδραση που έχει το πρόγραμμα
της συγχώρησης στη κοινωνικοσυναισθηματική
ανάπτυξη των μαθητών
- το 100% των εκπαιδευτικών
βρήκαν το εγχειρίδιο εύκολο στην
εφαρμογή του
- το 92% των εκπαιδευτικών απάντησαν θετικά σχετικά με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού
Οι παραπάνω εκτιμήσεις συμφωνούν και με τα διεθνή στατιστικά δεδομένα άλλων σχολικών τάξεων.