ΤΡΑΥΜΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑ

ΗΜΕΡΙΔΑ

 

 

 

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ DIVANI CARAVEL, ΑΘΗΝΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 10μμ – 3μμ

 

Οι εκδόσεις Εν Πλω και το Ίδρυμα Νεότητας και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου βιβλίου της Πέλης Γαλίτη: ΤΡΑΥΜΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑ – Ιστορίες Ψυχικής Ανθεκτικότητας και Συγχώρησης, διοργανώνουν, το Σάββατο 22 Οκτωβρίου, στο Ξενοδοχείο Divani Caravel στην Αθήνα, Ημερίδα με θέμα:

Τραύμα και Θαύμα:

Η επίδραση του παιδικού τραύματος στο σχολείο, στην οικογένεια και στην κοινωνία: η πρόταση της συγχώρησης

Ομιλητές

  • Πέλη Γαλίτη, M.Ed, Ph.D. Ψυχοπαιδαγωγός, Συγγραφέας
  • Γρηγόρης Βασιλειάδης, M.Sc. Ph.D. Ψυχολογος Ψυχοθεραπευτής
  • Αγγελική Μαστρομιχαλάκη, Δρ Φιλοσοφίας, Εκπαιδευτικός, Συγγραφέας
  • π. Αντώνιος Καλλιγέρης, Συντονιστής του προγράμματος “Πρωτοβουλία” για την πρόληψη της ενδοοικογενειακής βίας – Εκπαιδευτικός
  • Μαρία Κουκοφίκη, Msc Σχολική Κοινωνική λειτουργός
  • Ματίνα Κρουσταλάκη, Eκπαιδευτικός
  • π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος(Λίβυος), Θεολόγος – Συγγραφέας
  • Κλήμης Πυρουνάκης, Συντονιστής Δικτύου Στήριξης Φυλακισμένων και Αποφυλακισμένων Γυναικών

 

 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

Οι στρεσογόνες καταστάσεις που βιώνει η κοινωνία μεταφέρονται αναπόφευκτα στην οικογένεια και στο σχολείο με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ψυχική κατάσταση των μαθητών καθώς και η επίδοσή τους στο σχολείο. Πολλά παιδιά, συχνά, βιώνουν την οδύνη και το τραύμα (απώλειες, δυσκολίες στις σχέσεις, απόρριψη, εκφοβισμός) από πολύ τρυφερή ηλικία. Οι πράξεις του εκφοβισμού, της αδικίας, της απόρριψης, και κάθε είδους τραυματικές εμπειρίες της παιδικής ηλικίας δημιουργούν πολλές αρνητικές επιπτώσεις βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Όσο πιο βαρύ το γεγονός και βαθύ το τραύμα, τόσο πιο αργή και η επούλωση του. Πολλές στρατηγικές αντιμετώπισης προτεινονται με περιορισμένη επιτυχία.

Το πρόγραμμα της συγχώρησης αποτελεί μια επιστημονικά τεκμηριωμένη προσέγγιση αντιμετώπισης τραυματικών γεγονότων με πολύ καλά αποτελέσματα στον χώρο της οικογένειας, του σχολείου, της εργασίας, των φυλακών κ.α. Στοχεύει στα βαθύτερα συναισθήματα θυμού και μίσους που σχεδόν πάντα πυροδοτούν τις επιθετικές πράξεις. Καλλιεργεί μια κουλτούρα αποδοχής και όχι ανοχής, αναγνωρίζοντας την ανάγκη διασύνδεσης και ενότητας που μας οδηγεί στο “εγώ και ο άλλος” αντί στο “εγώ ή ο άλλος”.

Παρά την αποξένωση που δημιούργησε ο πολιτισμός μας και τη μεταμόρφωση βασικών δομικών και λειτουργικών σχέσεων της οικογενειακής, σχολικής και κοινωνικής ζωής, η πρόταση της συγχώρησης αποτελεί μια εναλλακτική και πρωτοποριακή προσέγγιση στη διαχείριση θυμού, στην αντιμετώπιση της επιθετικής συμπεριφοράς, της απόρριψης από την ομάδα, του άγχους, της κατάθλιψης, του σχολικού εκφοβισμού, της θυματοποίησης και της μοναξιάς. ..Η συγχώρηση ωφελεί όχι μόνον την σωματική και ψυχική υγεία του ατόμου που την εφαρμόζει αλλά βελτιώνει τις σχέσεις συμβίωσης και συνεργασίας των ανθρώπων. Σκύβει στις ανάγκες του θύτη και στις εσωτερικές καταστάσεις που βιώνει και αντί να τον αντιμετωπίσει ως παραβάτη, ή δράστη που πρέπει να τιμωρηθεί αναγνωρίζει τις προσωπικές του αγωνίες και ανάγκες και ιδίως την ανάγκη του να ανήκει κάπου και να τον προσέξει κάποιος.

Μέσα από την εκπαίδευση στη συγχώρηση οι μαθητές εξασκούνται στην αντοχή του πόνου, την ψυχική ανθεκτικότητα, και την γενναιότητα, προκειμένου να ανατρέψουν τη μετάδοση του θυμού και της πίκρας, όχι μόνον προς αυτούς πού τους έβλαψαν αλλά και προς τους γυρω τους. Μαθαίνουν να ανακαλύπτουν τις κρυμμένες δυνάμεις μέσα τους, την εγγενή τους αξία, τον καλό τους εαυτό και έτσι να μεταμορφώνουν το τραύμα τους σε κάτι θαυμαστό και να ανθίζουν. Συνειδητοποιούν ότι όσο μεγάλη κι αν είναι η οδύνη που έχουν βιώσει, η δυστυχία και ο θυμός δεν είναι η μόνη επιλογή αντίδρασης Αναλαμβάνοντας ο καθένας την ευθύνη της συμπεριφοράς του, με συμπόνια και ενσυναίσθηση για τον δύσκολο και οξύθυμο άλλο, χωρίς να κατηγορούν, αποφασίζουν να συν-χωρέσουν, επουλώνοντας έτσι τα τραύματα τους και βάζοντας μια καινούργια αρχή με νόημα!

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΧΩΡΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ
Ξενοδοχείο Divani Caravel
Λεωφ. Β. Αλεξάνδρου 2, Αθήνα
5 λεπτά από τη στάση μετρό «Ευαγγελισμός»
(χάρτης)

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2022

ΩΡΑ
10πμ έως 3μμ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
12€

ΠΡΟΣΦΟΡΑ
10€ για προεγγραφές που θα πραγματοποιηθούν έως τις 15 Οκτωβρίου

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

  • Η ημερίδα απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς, κατηχητές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς κα.
  • Θα χορηγηθούν βεβαιώσεις συμμετοχής και έντυπο υλικό
  • Προσφέρεται καφές
  • Συμμετοχή στην ημερίδα είτε μέσω φυσικής παρουσίας, είτε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας Zoom
  • Σε όσους συμμετάσχουν διαδικτυακά θα αποσταλεί με courier χωρίς επιπλέον χρέωση η βεβαίωση παρακολούθησης και το έντυπο υλικό της ημερίδας
  • Σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθεί η δυνατότητα αγοράς του βιβλίου “Τραύμα και Θαύμα” με επιπλέον έκπτωση.

 

ΠΡΟΕΓΓΡΑΦΕΣ

TICKET SERVICES

– online: https://bit.ly/3fuxKG8

– τηλεφωνικά: 2107234567

 

Εκδόσεις Εν Πλω, Κολοκοτρώνη 49, Αθήνα, Τ 210 32 26 343

 

Read More →

Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση στη Συγχώρηση» παρέχει επιμόρφωση και στήριξη στους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους που προέρχονται από βία, εκφοβισμό, αδικία και απόρριψη. H «Εκπαίδευση στη Συγχώρηση» στα σχολεία προωθεί τη συναισθηματική υγεία των μαθητών, βελτιώνει τη σχολική τους πρόοδο και τις σχέσεις τους με τους συμμαθητές και εκπαιδευτικούς, μειώνει το άγχος και βοηθάει στη διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων και την αναγνώριση της εγγενούς αξίας σε κάθε άνθρωπο. Στόχος μας είναι να παρέχουμε στους μαθητές όλων των βαθμίδων τα κατάλληλα εργαλεία, έτσι ώστε να μυηθούν από μικρή ηλικία στα οφέλη της συγχώρησης, και να αποκτήσουν τις κατάλληλες προσωπικές και επικοινωνιακές δεξιότητες που θα τους δυναμώσουν μέσα στην τάξη, το σπίτι και την κοινωνία.

Από το 2014 έχουν επιμορφωθεί περίπου 600 εκπαιδευτικοί και έχουν διδαχθεί το πρόγραμμα πάνω από 6000 μαθητές.

Οι επιμορφώσεις διεξάγωνται στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Από το 2018 και μετά, λόγω της μεγάλης ζήτησης από άλλες περιοχές έχουν προστεθεί και οι Σέρρες, η Λάρισα και η Πάτρα.

Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση στη Συγχώρηση» αποτελεί μια κοινή συνεργασία των Πανεπιστημίων του Wisconsin-Madison των ΗΠΑ και του Αριστοτελείου  Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το διευθύνει η Δρ. Π. Γαλίτη galiti@wisc.edu.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί

  • θα εκπαιδευτούν στην έννοια της Συγχώρησης και της Αποκαταστατικής
    Δικαιοσύνης στον χώρο του σχολείου
  • θα εμπλουτίσουν το διδακτικό τους έργο μέσα από βιωματικές
    δραστηριότητες
  • θα διδάξουν τους μαθητές πώς να αντιμετωπίζουν τις συγκρούσεις και τις
    εντάσεις με δημιουργικό τρόπο
  • θα ανακαλύψουν την ωφέλεια της συγχωρητικότητας στη δική τους
    προσωπική ζωή

Δομή του προγράμματος
Οι επιμορφώσεις αποτελούνται από 5 τρίωρες συναντήσεις, τρεις τον Οκτώβριο (παρουσίαση), μια τον Ιανουάριο (ανατροφοδότηση) και μια τον Ιούνιο (αξιολόγηση). Καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας, υποστήριξης και καθοδήγησης από την υπεύθυνη και τους συντονιστές του προγράμματος. Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν το πρόγραμμα της συγχώρησης εκτός σχολικού ωραρίου, είτε ως ευέλικτη ζώνη στο Δημοτικό, είτε ως πρόγραμμα Αγωγής Υγείας στο Γυμνάσιο, είτε ως project/ερευνητική εργασία στο Λύκειο.

Μετά το πέρας των επιμορφώσεων οι εκπαιδευτικοί θα λάβουν βεβαιώσεις συμμετοχής από το University of Wisconsin-Madison και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μαζί με ECTS ώρες.

Κόστος
Η επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς παρέχεται εντελώς δωρεάν.

Δηλώσεις συμμετοχής
Παρακαλούμε να συμπληρώσετε το Φύλλο Συμμετοχής και να το στείλετε στο forgiveness.gr

Read More →

Επιμορφώσεις 2021-2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Oι επιμορφώσεις του προγράμματος της συγχώρησης θα διεξαχθούν φέτος δια ζώσης τις εξής ημερομηνίες:

Αθήνα

Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδας

Πέμπτη, 23/09, 4:30-7:30 μ.μ.

Τι είναι το τραύμα και ποιες είναι οι επιπτώσεις του. Ψυχικά τραύματα παιδικής ηλικίας. Συλλογικό-πολιτισμικό τραύμα.  Μετατραυματική ανάπτυξη. Το πρόγραμμα της συγχώρησης στη διαχείριση του τραύματος.

Διάλειμμα

Βιωματική άσκηση

Παρασκευή 24/09,  4:30-7:30 μ.μ.

  • Εισαγωγικά. Ορισμός της συγχώρησης. Μύθοι, εφαρμογές, διαδικασία και οφέλη της πρακτικής της συγχώρησης. Ερευνητικές μελέτες. Ηθικά διλήμματα.  
  • Διάλειμμα.
  • Βιωματική άσκηση.

Σάββατο  25/09, 10- 1:00 μ.μ.

  • Διδασκαλία του εγχειριδίου. Ανάπτυξη και ενδυνάμωση ομάδας.
  • Διάλειμμα.
  • Εμπειρία και καλές πρακτικές: 1. Ματίνα Κρουσταλλάκη, 3ου Δ.Σ. Γλυφάδας, 2. Δήμητρα Ζερεφού,  2ου Γυμνασίου Γέρακα.  
  • Βιωματική άσκηση

ΟΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΘΑ ΕΠΑΝΑΛΗΦΘΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΤΗΝ ΛΑΡΙΣΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ

Θεσσαλονίκη

28, 29 και 30 Σεπτεμβρίου

Λάρισα

1 και 2 Οκτωβρίου

Πάτρα

14,15 και 16 Οκτωβρίου.

Οι επιμορφώσεις θα διεξαχθούν σε τρεις φάσεις, μια δια ζώσης κατά την αρχή του σχολικού έτους και άλλες δύο φορές διαδικτυακά, τον Ιανουάριο και τον Μάιο. Όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν θα λάβουν βεβαιώσεις από το University of Wisconsin και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, καθώς και μονάδες ECTS.

Το πρόγραμμα “Αγωγή στη Συγχώρηση” είναι εγκεκριμμένο από το Υπουργείο Παιδείας. Φέτος έχουμε και την υποστήριξη του Ιδρύματος Νιάρχος προκιμένου να διεξαχθεί επιστημονική έρευνα με τον τίτλο “Trauma Transformation through Forgiveness Education”, μέσα στα πλαίσια του Greek Diaspora Fellowship Program (GDFP). Πρόκειται για μια ερευνητική συνεργασία ανάμεσα στο University of Wisconsin-Madison USA, με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Read More →

Online εκδήλωση

Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου 2021

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Αγωγή στη Συγχώρηση» οι Εκδόσεις «Εν Πλω» διοργάνωσαν διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ: Πρακτικές εφαρμογές μιας διαχρονικής αρετής

ΟΜΙΛΗΤΕΣ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Robert Enright

Καθηγητής Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison. Ιδρυτής του International Forgiveness Institute.

«Η θεραπευτική αξία της συγχώρησης μέσα από την αριστοτελική φιλοσοφική προοπτική»

Πέλη Γαλίτη

Ερευνήτρια του Τμήματος Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Wisconsin-Madison. Διευθύντρια του προγράμματος «Αγωγή στη Συγχώρηση».

«Ο δρόμος της συγχώρησης: Από τη θεωρία στην πράξη»

Κωνσταντίνος Κορναράκης

Καθηγητής Χριστιανικής Ηθικής – Βιοηθικής του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

«Λειτουργικές και δυσλειτουργικές όψεις της συγχωρητικότητας σε κείμενα της ασκητικής χριστιανικής γραμματείας.»

Κωνσταντίνος Μπίκος

Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής και Νέων Τεχνολογιών στο Τμήμα

Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Α.Π.Θ.

«Κοινωνικοσυναισθηματική και ηθική ανάπτυξη του Έλληνα μαθητή: η συμβολή της αγωγής στη συγχώρηση.»

Read More →

Λόγω τον ειδικών συνθηκών που προέκυψαν από την πανδημία, οι επιμορφώσεις κατά το σχολικό έτος 2020-2021 θα διεξαχθούν διαδικτυακά. Αυτό δίνει την δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς από διάφορες περιοχές της Ελλάδας να λάβουν μέρος. Θα δώσουμε προτεραιότητα στα νησιά και στις απομακρυσμένες περιοχές της περιφέρειας. Ήδη εχουμε αιτήσεις από την Κύπρο, τη Ρόδο, την Αμοργό, την Νάξο, την Ξάνθη, την Ορεστιάδα και πολλές άλλες δυσπρόσιτες περιοχές, καθώς και από σχολεία της ομογένειας του εξωτερικού.

Read More →

Μέσα από την εφαρμογή του προγράμματος στην τάξη οι μαθητές συμφιλιώθηκαν μεταξύ τους και μειώθηκαν οι εντάσεις και οι προστριβές. Έμαθαν να αναγνωρίζουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης στις μεταξύ τους συγκρούσεις , να ζητούν συγγνώμη και να συγχωρούν. Πάνω από όλα όμως, μέσα από τις διάφορες δράσεις , κατακλύσθηκαν οι καρδούλες τους από το συναίσθημα της αγάπης. Χαρακτηριστικό περιστατικό η συμμετοχή του  μαθητή Γ.Π. (ενός παιδιού με θυμώδη και απρόβλεπτη συμπεριφορά) στο παιχνίδι της συγγνώμης στο οποίο όλοι οι μαθητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος ζήτησαν συγγνώμη για κάτι που μετάνιωσαν και συγχωρέθηκαν. Σε όλες τις δράσεις ήταν έντονη η εκδήλωση της αγάπης από όλους προς όλους με αξέχαστη τη στιγμή που μια μαθήτρια είπε προς μια άλλη : «Ευχαριστώ το Θεό που σε δημιούργησε και υπάρχεις στη ζωή μου!»

          Επιπλέον, οι μαθητές εξασκήθηκαν σε αρετές όπως η υπομονή, η ευγένεια, η δικαιοσύνη και η καλοσύνη. Έμαθαν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους θετικά και αρνητικά, είτε αυτά ήταν προς το φιλικό περιβάλλον είτε προς την οικογένειά τους. Υιοθέτησαν διάφορους τρόπους διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων ειδικά του θυμού χρησιμοποιώντας το «θυμόμετρο». Ήταν εκπληκτικό το γεγονός ότι είχε τόσο πολύ δημιουργηθεί στην τάξη ένα πλαίσιο σιγουριά και ασφάλειας, ώστε μαθητές κι εκπαιδευτικοί συζήτησαν για εκείνα που τους θυμώνουν τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό τους περιβάλλον κι αντάλλαξαν ιδέες για τον τρόπο αντιμετώπισής τους. Για παράδειγμα μια μαθήτρια πρότεινε πως όταν θυμώνουμε μπορούμε να προσευχηθούμε στον Θεό να μας βοηθήσει γιατί έτσι κάνει και η γιαγιά της.

          Επίσης εξασκήθηκαν στην αναγνώριση άδικων συμπεριφορών καθώς και στην ενσυναίσθηση. Χαρακτηριστικό περιστατικό ήταν η προτίμηση των πιο ζωηρών μαθητών να ενσαρκώσουν ρόλους σε μια δραματοποίηση όχι μόνο των θυτών αλλά και των θυμάτων μιας άδικης συμπεριφοράς. Πρόσφεραν δώρα στους γονείς τους και στους φίλους τους με το καλαθάκι της φιλίας καλλιεργώντας την ευγνωμοσύνη και τη γενναιοδωρία. Ακόμη μπόρεσαν να δουν τα θετικά στοιχεία στους άλλους αλλά και στους εαυτούς τους αποκτώντας έτσι αυτοεκτίμηση. Εντυπωσιακή ήταν η φράση του μαθητή Γ. Π. : « Είμαι κι εγώ χαμογελαστός , ευγενικός κι έχω καλή καρδιά!» και του μαθητή Α. Π.  για τον μαθητή Γ. Π.  : « Είναι άριστος στα Μαθηματικά».

          Έτσι μέσα από το πρόγραμμα αυτό μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικοί ήρθαν πιο κοντά, συνεργάστηκαν και υιοθέτησαν καλύτερες πρακτικές διαχείρισης συγκρούσεων  κι αρνητικών συναισθημάτων μέσα σε ένα πλαίσιο αποδοχής της διαφορετικότητας και  ΑΓΑΠΗΣ!

(εκπαιδευτικοί από το 12ο Δ.Σ. Λάρισας)

Σας ευχαριστώ για τη σημερινή συνάντηση. Ένα πραγματικό πανηγύρι αλληλεπίδρασης, ουσιαστικής επιμόρφωσης μέσα σε ένα πλαίσιο γνώσης, αληθινής και ουσιαστικής αγάπης προς τους μαθητές μας και προς τους γύρω μας. Πήρα τόσα πολλά! Γνώρισα τόσους ωραίους ανθρώπους παθιασμένους με το να δίνουν και να βιώνουν τη συγχωρητικότητα […] Σας ευχαριστώ για όλα! Δόξα τω Θεώ που σας γνωρίσαμε!

Με ευγνωμοσύνη

Ε. Κ.

Δεν είμαστε πια τάξη, γίναμε οικογένεια!         

Σας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου!

Ε. Σ.

Ένα μεγάλο “ευχαριστώ” για την ευκαιρία που μου δώσατε να μάθω και να ασχοληθώ με αυτή την αρετή που λέγεται “συγχώρηση” και την διαδικασία πραγμάτωσής της.

Θεωρώ ότι αυτό το πρόγραμμα πρέπει να γίνεται υποχρεωτικά στα σχολεία αν θέλουμε να θεωρούμαστε παιδαγωγοί.

Τ. Δ.

Το πρόγραμμα της συγχώρεσης έχει εντυπωσιάσει τόσο εμένα όσο και τους μαθητές/τριες με τους γονείς. Μέσα από την αφήγηση, τα βιωματικά παιχνίδια, τις χειροτεχνικές δραστηριότητες … οι ψυχές των παιδιών «λειαίνονται» ανακαλύπτοντας την διάσταση της αγάπης στις καθημερινές τους σχέσεις.
Ευχαριστούμε πολύ.

Ε. Κ.

Μακάρι να εφαρμοζόταν αυτό το πρόγραμμα σε όλα τα σχολεία και σε όλες τις τάξεις. Είναι πραγματικά ευεργετικό για όλους τους εμπλεκόμενους στη μαθησιακή διαδικασία.

Τ. Β.

Τα παιδιά ενθουσιασμένα που περίμεναν πώς και πώς να κάνουμε μάθημα , γονείς επικοινωνούσαν μαζί μου και έλεγαν πόσο τους άρεσε
αυτό που κάναμε με τα παιδιά τα οποία τους τα περιέγραφαν με χαρά. Προσωπικά εγώ περίμενα με λαχτάρα να «παίξω» μαζί τους και να μαθαίνω κι εγώ μέσα από όλη αυτή την διαδικασία.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ της εφαρμογής στην Δ τάξη: Ήταν πολύ συγκινητικό να περιμένουν τα παιδιά να κάνουμε «κύκλο» και να στενοχωριούνται όταν χάναμε το μάθημα. Στο διάστημα που κάναμε αυτές τις δραστηριότητες παρατήρησα αλλαγή στη συμπεριφορά και στην ψυχολογία των μαθητών. Ιδιαίτερα θυμάμαι πώς άλλαξε η σχέση κάποιων κοριτσιών που δεν μπορούσαν να τα βρουν μεταξύ τους και όλα ξεκίνησαν όταν ένα κορίτσι μου είπε ότι ήταν απομονωμένο και δεν το δέχονταν τα άλλα, τα οποία δεν συγχωρούσαν την συμπεριφορά της και την θεωρούσα εγωιστική

Για μένα αυτό που άξιζε ήταν το «ταξίδι» και ήταν υπέροχο.

Οι μαθητές, μέσα από το πρόγραμμα έδειξαν να προβληματίζονται. Άρχισαν να βλέπουν πίσω από κάθε συμπεριφορά που μέχρι τότε κορόιδευαν μια αιτία, μια δικαιολογία. Άρχισαν να δικαιολογούν, να συν-χωρούν με τους άλλους στο πλαίσιο του σχολείου. Έδειξαν μέσα από τη συμπεριφορά τους πως αυτό που είναι πιο σημαντικό δεν είναι να είμαστε οι πρώτοι αλλά να είμαστε όλοι μαζί, ο καθένας με τις ιδιαιτερότητές του. Άρχισαν να δικαιολογούν “λάθη” σε μαθήματα ή συμπεριφορές και να λειτουργούν πιο συνειδητά ως ομάδα.

Ε. Π.

Read More →

(Σε όλα τα κείμενα δεν διορθώθηκε κανένα ορθογραφικό ή συντακτικό λάθος)

Από αυτό το πρόγραμμα κατάλαβα ότι όταν λέμε συγγνώμη δεν το λέμε έτσι απλά σε κάποιον αλλά πρέπει να το νιώθουμε και να το εννοούμε επειδή είναι συναίσθημα που βγαίνει μέσα από την ψυχή μας. Αν σε περίπτωση νιώσω ότι κάποιος με αδικεί τότε θα πάω να του μιλήσω και να μου εξηγήσει για ποιο λόγο συμπεριφέρεται έτσι απέναντί μου. Επίσης θα πρέπει να μου ζητήσει συγγνώμη και να καταλάβει το λάθος που έχει κάνει. Όταν καταλαβαίνω ότι αδικείται ένας φίλος μου και τον δω στενοχωρημένο θα πάω να του μιλήσω για να μου πει τι συμβαίνει, ώστε να βοηθήσω και να το ξεπεράσει. Γιατί όταν κάνεις κάτι και το νιώθεις δηλώνει ότι είσαι συμπονετικός και καλός φίλος.

Από αυτό το πρόγραμμα μην κοροϊδεύουμε ο ένας  τον άλλον. Μάθαμε να είμαστε ευγενικοί και ότι είμαστε όλοι ίσοι. Αν με αδικεί κάποιος θα του έλεγα να σταματήσει ή θα το έλεγα στην δασκάλα μου. Αν έβλεπα κάποιον να αδικείται θα πήγαινα να μιλήσω σε αυτόν που αδικεί .  Αυτά που νιώθω μετά το τέλος του προγράμματος είναι χαρά γιατί κατάλαβα τι σημαίνει συγχώρεση. Οι σκέψεις μου είναι ότι αυτό που κάναμε φέτος στην τάξη μας είναι πολύ καλό.

Φέτος μάθαμε τι σημαίνει συγχώρεση και μάθαμε να συγχωρούμε τους άλλους. Όταν κάποιος μας αδικεί προσπαθούμε να τον πλησιάσουμε και να του δώσουμε να καταλάβει ότι μας αδικεί με την συμπεριφορά του. Αν δούμε κάποιον να αδικεί έναν άλλον , θα του μιλήσουμε , ώστε να καταλάβει τι είναι αυτό που κάνει και θα προσπαθήσουμε να τον κάνουμε να αλλάξει συμπεριφορά.

Από το πρόγραμμα αυτό έμαθα πως όταν μαλώνω με κάποιον ή μαλώνουν κάποιοι μεταξύ τους , πρέπει ένας να υποχωρήσει και να ζητήσει συγνώμη για να μπορέσει ο άλλος να τον συγχώρεση για αυτό που έκανε . Θα πήγαινα κοντά σε αυτόν που έκανε το σφάλμα και θα τον έλεγα πως αυτό που κάνει δεν είναι σωστό και θα τον έπειθα να ζητήσει συγνώμη . Κάποια στιγμή όλοι έχουμε κάνει λάθη στη ζωή  μας , όμως μέσα από τα λάθη μας μαθαίνουμε . Για αυτό , πρώτα πρέπει να παραδεχτούμε το λάθος μας και να ζητήσουμε συγχώρεση . Πρέπει να έχουμε την δύναμη να συγχωρούμε τον άλλον γιατί μετά θα νιώθουμε ψυχική ευχαρίστηση και ο άλλος θα νιώθει χαρούμενος .

Έμαθα ότι αν κάνω κάτι κακό πρέπει να μάθω να ζητάω αληθινά συγγνώμη. Εάν κάποιος με αδικεί , δε θα με νοιάζει, αλλά εάν είναι κάποιος φίλος μου τότε θα έχω κάνει εγώ κάποιο λάθος, έτσι θα φροντίσω να το διορθώσω. Εάν κάποιος άλλος αδικείται, θα έπαιρνα την παρέα μου και θα τον υποστηρίζαμε. Και αφού ξέρουν την τάξη μου θα τον λυπόταν κι έτσι θα ερχόταν. Με αυτόν τον τρόπο θα υποστηρίζουμε ο ένας τον άλλον. Αυτό που θα έκανα πιστεύω πως είναι πολύ ωφέλιμο και για αυτό νιώθω χαρά και συγκίνηση.

Αν κάποιος με αδικεί θα του συμπεριφερθώ ήρεμα και δεν θα του κάνω κάτι αλλά θα του μιλήσω για να μπορέσει να καταλάβει το λάθος του . Έτσι την επόμενη φορά θα το σκεφτεί και δεν θα το κάνει σε κανένας.

Μάθαμε ότι πρέπει να ζητάμε συγγνώμη όταν κάνουμε κάποια πράγματα ή λέμε κάτι που πειράζει τον άλλον. Πολλές φορές αυτό που λέμε ή κάνουμε το κάνουμε με τη θέλησή μας  ή άθελά μας. Αν νιώσω ότι κάποιος με αδικεί , σίγουρα θα στενοχωρηθώ  και θα θυμώσω που με αδικεί χωρίς λόγο. Τότε θα του ζητήσω το λόγο που το κάνει, θα του πω να μου ζητήσει συγγνώμη και να μην το ξανακάνει. Αν δω ότι αδικούν κάποιον άλλον θα τον υπερασπιστώ όπως μπορώ.  Συμπέρασμα : Καλό είναι να συγχωρούμε και να ζητάμε συγγνώμη και να μην το επαναλαμβάνουμε. Τέλος να έχουμε διάθεση να συγχωρούμε τον άλλον.

Η συγχώρηση μου έμαθε πώς να δείχνω την καλή μου πλευρά στους άλλους και να τους κάνω χαρούμενους. Γι’ αυτό νιώθω χαρούμενος για τον εαυτό μου και δεν θέλω να στεναχωρώ κανέναν. Ακόμα κι αν το κάνω αυτό σε κάποιον ξέρω πως η συγχώρηση θα μου δώσει κάποια λύση.

Σύμφωνα με τα τελευταία μαθήματα που κάναμε στα θρησκευτικά και η συζήτηση που είχαμε για τη συγχώρηση με βοήθησαν να καταλάβω πόσο σημαντικό είναι να συγχωρούμε ατούς που μας φέρθηκαν άσχημα. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι ότι έτσι γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι και νιώθουμε καλύτερα. Αν θα έβλεπα έναν συνάνθρωπο μου να αδικείται θα έπαιρνα το μέρος του κι θα τον υπερασπιζόμουν. Σίγουρα το να μάθουμε να συγχωρούμε είναι δύσκολο, όμως μέσα από αυτό θα ωριμάσουμε και θα νιώθουμε καλά.

Ήταν ένα πολύ ωραίο μάθημα και μου δίδαξε πως πρέπει να έχουμε δύναμη να συγχωρούμε. Θα ένιωθα πολύ άσχημα αν με αδικούσαν και νομίζω ότι θα θύμωνα! Όμως πιστεύω πως θα το ξεπερνούσα. Θα έπαιρνα το μέρος αυτού που αδικείται  και θα τον βοηθούσα. Θα έλεγα σ’ αυτόν που τον αδικεί να σταματήσει να το κάνει.

Στο πρόγραμμα αυτό μάθαμε πώς να συγχωρούμε, πώς να ζητάμε συγγνώμη και πώς να λέμε πώς δεν φταίμε. Άλλωστε η συγχώρεση είναι το παν στην θρησκεία μας. Αν με αδικούσαν θα προσπαθούσα να του αποδείξω ότι δεν έφταιγα εγώ. Αν έβλεπα έναν φίλο μου να τον αδικούν θα τον υποστήριζα και θα τους έλεγα ότι δεν φταίει αυτός. Και αν μου έκαναν κάτι και μου ζητούσαν συγγνώμη θα τους συγχωρούσα για να νιώθω καλά με τον εαυτό μου.

Έμαθα περισσότερα πράγματα για το τι σημαίνει αγάπη και φιλία. Έμαθα τι πρέπει να κάνω όταν βλέπω κάποιον να αδικείται ή όταν νιώθω ότι εγώ αδικούμαι. Έμαθα την μεγάλη δύναμη που μπορεί να έχει η λέξη συγγνώμη και ότι η δύναμή της μεγαλώνει ακόμη περισσότερο όταν την λες μέσα από την καρδιά σου.

Εγώ από το πρόγραμμα πήρα ότι όλοι έχουμε μία δεύτερη ευκαιρία και πρέπει να συγχωρούμε. Αν με αδικήσει κάποιος θα του εξηγήσω  και θα τον συγχωρήσω. Και φυσικά αν δω κάποιον να αδικείται θα προσπαθήσω να πείσω τον άλλον ότι αυτό που κάνει είναι λάθος.

Με έκανε να νιώσω πολύ όμορφα να καταλάβω τα λάθη που έκανα τόσο καιρό κρατώντας αποστάσεις από ορισμένα παιδιά που δεν θα έπρεπε αλλά και να μάθω να συγχωρώ.

Το πρόγραμμα είχε θετικά αποτελέσματα στην συμπεριφορά μου προς του άλλους κάνοντας με περισσότερα συμπονετική και υπομονετική.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα που δουλέψαμε ήταν ένα πολύ ωραίο και το κυριότερο μας βοήθησε πάρα πολύ στο να βελτιωθούμε σαν χαρακτήρες και να μπορούμε να διαχειριστουμε διάφορες καταστάσεις!

Αυτό το πρόγραμμα με επηρέασε προς το καλύτερο . Έμαθα τι ακριβώς σημαίνει στην πράξη εν συναίσθηση . Επίσης έμαθα ότι το πιο σημαντικό πράγμα τελικά στη ζωή μας είναι να μάθουμε να αγαπάμε τον συνάνθρωπο μας και ότι μέσα από την συγχώρεση στο πρόσωπο του άλλου γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι

Σίγουρα αυτό το πρόγραμμα άγγιξε τις καρδιές όλων μας και μας βοήθησε να καταλάβουμε πως η συγχώρεση είναι ,αν όχι η πιο σημαντική, μια από τις σημαντικότερες αρετές .Προσωπικά, με βοήθησε πολύ στο να συγχωρώ ευκολότερα τους άλλους και να αντιμετωπίζω με πιο ήρεμο τρόπο και κατανόηση την κάθε κατάσταση. Η συγχώρεση βοηθάει την ψυχή να αγαλλιάσει αλλά και να σε κάνει να νιώθεις καλά όχι μόνο απέναντι στους άλλους αλλά και με τον εαυτό σου. Σίγουρα αν μου δωθεί η ευκαιρία θα ξανά παρακολουθήσω ένα τέτοιο πρόγραμμα με στόχο την καλύτερη δυνατή αλλαγή προς το καλύτερο.

Με έκανε να νιώθω καλύτερος άνθρωπος,να ακούω και να συγχωρώ τους συνανθρώπους μου,να σέβομαι τα πιστεύω τους και να δίνω σημασία σε ο,τί ακούω και μαθαίνω. Βλεπω αρκετές αλλαγές στον εαυτό μου και συνειδιτοποιησα πως όλα είναι στο χέρι μας.!

Το πρόγραμμα αυτό με έκανε να καταλάβω πως η συγχώρεση είναι ένα από τα ποιο σημαντικά πράγματα στην ζωή και πως ο κόσμος θα έπρεπε να συγχωρεί ποιο εύκολα διότι σε καθιστά καλύτερο άνθρωπο αλλά και πιστεύω από την προσωπική μου εμπειρία και άποψη νιώθεις καλύτερα και ο ίδιος

Το πρόγραμμα ήταν πολύ ευχάριστο αλλά και ενημερωτικό. Εμένα προσωπικά μου επηρέασε θετικά την στάση μου προς την οικογένεια και τους φίλους μου.

Πιστευω οτι το προγραμμα ηταν πολυ καλο και θα ηθελα αν μπορειτε να το κανετε και σε αλλες ταξεις.Επισης θεωρω οτι πρεπει (απαραιτητα) να το κανετε και στους εκπαιδευτικους αν οχι εσεις γιατι ειστε συναδελφοι στον ιδιο χωρο, να φερεται καποιον αλλον ειδικο.Προσωπικα αυτα που ειπατε δεν τα ειχα ακουσει ή εφαρμοσει πρωτη φορα αλλα πιστευω οτι βοηθησαν πολλα ατομα και σε αλλα τους τα θυμησατε.Στο μελλον θα προσπαθησω οσο περισσοτερο μπορω να τα εφαρμοζω στην ζωη μου.Ευχαριστω πολυ που ασχοληθηκατε μαζι μας και μας βοηθησατε οχι μονο στα μαθηματα οπως οι περισσοτεροι αν οχι ολοι καθηγητες και δωσατε εμφαση και στις ηθικες αξιες που πρεπει οπωσδήποτε να εχει ενα σωστο και ισορροπημενο ατομο.

Μέσα από το πρόγραμμα κατάλαβα πως με το να συγχωρούμε πραγματικά κάποιον επωφελούμαστε αρχικά εμείς και αποβάλλουμε τα αρνητικά συναισθήματα από μέσα μας.

Πραγματικά, μέσω του προγράμματος είδα για, μάλλον, τη πρώτη φορά την αληθινή δύναμη της συγχώρεσης και τις απίστευτες διαστάσεις που μπορεί να πάρει η μεγαλοψυχία κάποιων ανθρώπων και τους θαυμάζω για αυτό.

Το πρόγραμμα με βοήθησε σε πολλούς τομείς. Αρχικά , στο σχολείο στους συμμαθητές μου αλλά και στην οικογένεια μου.

Το πρόγραμμα μας δίδαξε πολλά πράγματα και πολλά από αυτά πιστεύω ότι θα τα χρησιμοποιήσουμε στο μέλλον.

Το πρόγραμμα για την συγχώρεση ήταν πολύ βοηθητικό στις σχέσεις μου με τους συνανθρώπους μου.

ΜΕ ΒΟΗΘΗΣΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ

Με βοήθησε να κατανοήσω σε μεγαλύτερο βαθμό την αξία της συγχώρεσης. Ορισμένα βίντεο με εντυπωσίασαν και ελπίζω να ξανασυμμετέχω σε ένα τέτοιο πρόγραμμα για να μάθω περισσότερα.

Νομίζω τέτοια προγράμματα είναι κάτι θετικό για του μαθητές.

Αυτο το προγραμμα με βοηθησε να γινω καλύτερός και πιο συνεπής στα μαθήματα μου

Read More →
Forgiveness.Gr