Για να κατανοήσουμε τι είναι η συγχώρηση θα πρέπει αρχικά να ορίσουμε τι δεν είναι.

  • η άρνηση,
  • η αγνόηση,
  • η υποτίμηση,
  • η ανοχή,
  • η λησμονιά,
  • η δικαιολόγηση,
  • ή η επιδοκιμασία

της δυσάρεστης προσβολής του πλησίον μας προς το πρόσωπό μας.
Η συγχώρηση επίσης δεν πρέπει να ταυτίζεται με τη συμφιλίωση. Η συμφιλίωση απαιτεί δυο ανθρώπους σε αμοιβαία εμπιστοσύνη, ενώ η συγχώρηση μπορεί να γίνει μόνον από τον ένα, χωρίς να απαιτείται συναίνεση από τον άλλο, ούτε προαπαιτείται ο άλλος να έχει ζητήσει συγγνώμη πιο πριν. Η συγχώρηση τελείται μυστικά και αθόρυβα στην καρδιά του αδικημένου και αποτελεί μια προσωπική και δύσκολη πορεία προς την ενότητα. Η συμφιλίωση είναι ο ανώτερος στόχος και απώτερος σκοπός, που πολλές φορές όμως δεν είναι εφικτός για διάφορους λόγους.

Ο ορισμός της συγχωρητικότητας:

 

όταν άδικα πληγωνόμαστε από κάποιον άλλον, συγχωρούμε όταν υπερβαίνουμε την μνησικακία προς αυτόν που μας πλήγωσε προσπαθώντας να προσφέρουμε προς αυτόν συμπόνοια, καλοσύνη και αγάπη.

Ακολουθώντας τον ορισμό της συγχωρητικότητας (Γαλίτη & Enright, 2015) διαπιστώνουμε ότι η συγχωρητικότητα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά από τρεις διαστάσεις:

 

  • γνωστική
  • συναισθηματική
  • συμπεριφορική

Η συγχώρηση ενός ανθρώπου που μας πλήγωσε (οποιαδήποτε πληγή ή προσβολή είναι αυτή) περιλαμβάνει:

 

  • να αναγνωρίσουμε την εγγενή αξία του. Η αξία του δεν εξαρτάται από την εμφάνιση του, την περιουσία του, τη συμπεριφορά του, τις ικανότητες του κ.α. αλλά από την έμφυτη αξία που κάθε άνθρωπος φέρει μέσα του από την γέννησή του (το κατ’ εικόνα με τη θεολογική ορολογία) και που τον κάνει μοναδικό και ανεπανάληπτο.
  • να καλλιεργεί για αυτόν καλές σκέψεις, συμπονετικά αισθήματα και να εκδηλώνει προς αυτόν πράξεις αγάπης και όχι πράξεις εκδικητικότητας
  • να συμπεριφέρεται προς αυτόν με σεβασμό και μεγαλοψυχία.

Βέβαια η συγχώρηση είναι μια ολόκληρη διαδικασία σύντομη ή μακροχρόνια ανάλογα το μέγεθος της πληγής/προσβολής  και τη προσωπικότητα του πληγέντος ανθρώπου που περιγράφεται αναλυτικά στο βιβλίο του R. Enright (2001) «Forgiveness is a Choice: A Step-by-Step Process for Resolving Anger and Restoring Hope».

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την θεωρία περί συγχωρητικότητας και την εφαρμογή της στον χώρο του σχολείου μπορείτε να μελετήσετε τα σχετικά βιβλία:

Γαλίτη-Κυρβασίλη, Π. (2017). Σύγκρουση και Συνύπαρξη στο σχολείο και στην κοινότητα. Αποκαταστατική Δικαιοσύνη και Συγχώρηση. Προγράμματα και σχέδια εργασίαςΑθήνα: Εκδόσεις  Γρηγόρη.

Γαλίτη-Κυρβασίλη, Π. & Enright, R. (2015).  Αξιοποιώντας τον Καλύτερό μου Εαυτό. Μια στρατηγική αντιμετώπισης θυμού και βίας μέσα από την πρακτική της συγχώρησηςΑθήνα: Εκδόσεις  Γρηγόρη.

Διαβάστε τη βιβλιοπαρουσίαση από τον κ. Πολύβιο Ι. Στράντζαλη, Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου κλ. ΠΕ01 Κεντρικής Μακεδονίας.

 

Forgiveness.Gr